Automatisering av regnskapet? Slik kommer du i gang!

Det er en jungel av moderne regnskapssystemer som tilbyr automatisering. Vi hjelper deg å velge det regnskapssystemet som passer best for din bedrift.

Moderne regnskapssystemer med automatisering av regnskapet kan gjøre ting både enklere og mer praktisk.  Det som tidligere har vært tidkrevende oppgaver kan nå løses med smart integrasjon og automatiseringer. Slik sparer du tid du kan bruke på salg, markedsføring eller andre ting som gjør at du kan å tjene mer penger. 

Selv om du setter opp automatisering i et regnskapsprogram, så må du allikevel fortsatt ha kontroll og sørge for at regnskapsrapporteringen blir riktig. Da er det viktig å ha riktig kunnskap eller skaffe rådgivning av noen med grunnleggende forståelse av ulike regnskapsprosesser, og evnen til å lese og kontrollere viktige regnskapsrapporter. 

Automatisk transaksjon i banken

Et regnskapsprogram med bankintegrasjon kan spare deg for mye manuelt arbeid. Dersom transaksjonene i banken overføres automatisk til regnskapet sparer du mye tid. Dersom du ønsker bankintegrasjon må du benytte deg av en bank som tilbyr dette.

De fleste større banker i Norge som tilbyr bedriftskonto har også tilbud om bankintegrasjon. Noen banker har et bestillingsskjema som du må fylle ut. Hos andre må du kontakte banken/rådgiver direkte for å inngå en avtale. 

Bokføringsforslag og faktureringer

Å ha et regnskapsprogram som kommer med bokføringsforslag, tilbyr automatiske innbetalinger til bank, elektronisk fakturering og automatisk skatterapportering kan spare deg for mye tid og arbeid.

Elektronisk fakturering

Elektronisk fakturering gjør det enklere både for bedriften og kunden. E-faktura er et eksempel på slik elektronisk fakturering. Om fakturaen kan sendes til kunden rett i nettbanken trenger ikke kunden å bruke tid på å registrere lange KID-nummer og annen betalingsinformasjon. Slik reduserer man sjansen for at regningen blir glemt og man sparer også miljøet for unødvendig papirbruk. 

Et annet eksempel er EHF-fakturering. EHF er kort for “elektronisk handelsformat” og EHF-fakturaer sendes direkte til regnskapssystemene til statlige og private bedriftskunder. Når regningene betales vil dette også registreres automatisk i regnskapet. 

Automatisk skatterapportering

Automatisk skatterapportering betyr at regnskapsprogrammet automatisk genererer de tallene og rapportene som kreves av skattemyndighetene og som du må levere i løpet av et regnskapsår.

Merk at selv om du kan få disse tallene automatisk ut av regnskapssystemet ditt, er det viktig å ta et kritisk overblikk for å se at tallene faktisk stemmer, ellers kan du risikere feilrapportering. Det er til slutt du som sitter med ansvaret for å rapportere de riktige tallene. 

Her bør du få hjelp av en en av våre personlige regnskapsførere!

Integrasjon med andre programmer

Gode og moderne regnskapsprogrammer kan ofte kobles mot andre programmer slik at du kan integrere dine mest brukte applikasjoner og verktøy mot regnskapsprogrammet. Dette kan være eksempelvis nettbutikken, kassasystemet, verktøy for lagerstyring og lønnssystemer. Her er noen eksempler: 

Reiseregninger

Elektronisk registrering av reiseregninger gjør at du kan kvitte deg med papirkvitteringer og utleggsskjemaer. Eksempelvis kan ansatte når de lager reiseregning ta bilde av kvitteringen med en app som leser og sender til godkjenning. Alle relevante data sendes så automatisk inn i regnskapssystemet.

Lønn

Når systemer for lønn og regnskapssystemer snakker sammen, reduserer du sjansen for dobbeltføringer og feilregistreringer til et minimum. Lønnskostnadene går inn i regnskapet, med automatisk oppdatering av regnskap, restkonto og avdelinger.

Kassasystemer

Automatisk og daglig overførsel av dagsoppgjør til regnskapet kan spare deg for mye manuelt arbeid. Gode systemer sørger også for automatisk backup og lagring i skyen. Det finnes en rekke ulike verktøy og systemer som er tilpasset ulike bransjer og ulike typer bedrifter.

Om du er i tvil om hvilket system du bør velge, kontakt oss i dag for en uforpliktende samtale!

Mulighet for samarbeid

Velg et verktøy som gjør det mulig å samarbeide med andre. Dette kan for eksempel være din regnskapsfører eller andre fagpersoner. De beste verktøyene har mulighet til å gi ulik grad av tilgang til ulike personer, for eksempel kun lesertilgang. 

Trenger du hjelp med å velge riktig regnskapssystem?

Våre dyktige regnskapsfører vet hvilke systemer som passer best for ulike virksomheter og bransjer.

Primært bruker vi Tripletex, CataCloud og 24SevenOffice. Vi har også kunnskap om og gode erfaringer med UniMicroVisma Business, Visma Lønn og Zirius

Det er mange regnskapssystemer å velge mellom. Vi hjelper deg med å velge regnskapssystem og å komme i gang med automatisering av ditt regnskap.

Del artikkel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
E-post

Trenger du hjelp? Ta kontakt med oss i dag for en uforpliktende prat!

Flere artikler